Svátky

Dobré odpoledne,
dnes je neděle 26.5.2019
svátek má Filip
zítra Valdemar

Krátce

TOP 10 druhů potravin,
které jsou zdrojem vápníku.

Citáty

LEV NIKOLAJEVIČ TOLSTOJ
Radost z konání dobra je jediným opravdovým štěstím.

Úžeh, úpal - co je co?

Ať se zeptáte, koho chcete, odborníka, či laika, většina z nich bude hájit svůj názor jako správný.
Jak příznačné, že "to není nic nového pod sluncem".
Mnoho lidí je schopno zdůvodnit, "PROČ" od slunce je úžeh a od horka úpal. Jiní zase vášnivě hájí názor, že sluneční svit může za úpal a horko za úžeh.
Slunce přece žhne i pálí, horko způsobí podobně.
Někteří to vyřešili šalamounsky. Používají termín úžeh ze slunce.
Celý "problém" považuji za slovíčkaření(viz výše).
Protože nejsem znalec mnoha jazyků, ale jsem zvědavý, jak se s tímto, doslova "ožehavým" problémem, vyrovnávají v cizích zemích, vzal jsem si na pomoc slovník.
Pokud je v mém výčtu jeden výraz, slovník uvádí stejný pro obojí.
A dopadlo to takto:
rusky - солнечный
удар, жара,
anglicky - heatstroke,
německy - hitzschlag,
francouzsky - insolatión,
italsky - canciola (letní žár),
latinsky - úpalheliosis, insolatio ictus caloris, ictus solis, helioplexis,
               úžeh
- heliosis, insolatio ictus caloris, ictus solis,
zdroj www.slovnik.cz
 
Je-li tedy velké teplo, málo tekutin, těsné a neprodyšné šaty, vydýchaný prostor (veřejný dopravní prostředek, shromáždění v místnosti, kde se nevětrá), může nastat problém.
Bolest hlavy, sucho v ústech, nadměrné pocení, závratě, křeče, zvýšená, až vysoká teplota, zrychlený tep, zvracení, někdy i ztráta vědomí.
Přidá-li se slunce, může dojít i k nepříjemným spáleninám, které růst teploty s následnou snahou těla ochladit se pocením jedině zvýší a tak zvětší úbytek tělesné vody. Nemáte-li klobouk nebo čepici, teplem trpí také orgán, který je ukryt v lebce. Proto bývají přítomny i další neurologické obtíže.
 
Jak pomoci?
(pozn.: Je zajímavé, že ač se jedná o "odlišná onemocnění", projevy i                                         pomoc jsou stejné :-) )
 
- Hlavně postiženého ochladit přenesením do stínu, uvolnit oděv, chladné obklady (třeba na tenise si o přestávkách dávají tenisté na krk a ramena "chladný válec"), především je nutné ochlazovat hlavu.
- Doplnění tekutin. (protože potem unikají i minerály, je dobré doplňovat i ty - po delší jízdě na kole jsme mívali bílé skvrny krystalků na obličeji).
 
Nejsme-li schopni stav zvládat, voláme zdravotnickou pomoc
                                                   155!!!!!
 
Jak vidíte obojí je z horka a nedostatku tekutin.
 
Jak se chránit?
- Dostatek tekutin. (Alkohol ne!!! Ten by stav jedině zhoršil!!! Vodu + minerály.)
- Přikrývka na hlavu (Pochopitelně na slunci) a volný oděv.
- Být v chladnějším prostředí (ve stínu, ventilátor).
- Pokud to není nutné, nechodit na přímé slunce. Pokud to nutné je, chránit si oči  brýlemi a pokožku krémy s ochranným faktorem alespoň SPF 30.
 

Vyhledávání

Podporují nás

test Stránky se zdravotnickou tématikou jsou podporovány Ministerstvem zdravotnictví v rámci Programu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením


hartmann
 

kopriva

 

Florence

 

ZDN

 

Foto dne

CESTOVÁNÍ

 

Nenechte si ujít povídání o cestách po místech více či méně známých..