Svátky

Dobré odpoledne,
dnes je pondělí 25.3.2019
svátek má Marián
zítra Emanuel

Krátce

Oči pomohou nahlédnout do mozku
Skenování očí by se mohlo stát novou levnější a rychlejší metodou, jak určit úroveň poškození mozku u roztroušené sklerózy.

Citáty

NEZNÁMÝ AUTOR
Miluji život, protože mi dal tebe. Miluji tebe, protože jsi můj život.

Nesrovnalosti v přehledu vykázané péče

OTÁZKA TÝDNE:
Zdá se mi, že mám uvedeny nesprávně určité výkony v přehledu vykázané péče, jak ho vidím v aplikaci Moje VZP. Má smysl, abych k tomu pojišťovně psal připomínky?

 

ODPOVĚĎ:
Budeme rádi, když podnět k prošetření podáte. Budeme se mu věnovat, i když z naší kontrolní činnosti vyplývá, že se velmi často se jedná "jen" o překlep. Častým důvodem nesrovnalostí bývá např. chyba v rodném čísle pacienta. Pak je provedený výkon připsán jinému pojištěnci a pojišťovna ho na dané rodné číslo uhradí. Neexistující rodné číslo pojišťovna zachytí, peníze neuhradí a vyúčtování vrátí lékaři k opravě. K chybě může dojít i v datu, ke kterému je daný výkon vykázán, takže to vypadá, že klient u lékaře byl jindy, než si sám pamatuje. Ovšem u odběrů, resp. následných laboratorních výkonů se data skutečně liší, protože laboratoř může vykázat až dokončený výkon, tedy i s odstupem několika dní od odběru.
V některých případech se stane, že klient ve svém přehledu uvidí pracoviště, na kterém nikdy nebyl. To se dost často stává právě u laboratorních odborností – lékař provede odběr, ale vzorek k rozboru posílá jinam. Laboratorní výkony si pak ale vykáže k úhradě to pracoviště, kam byl vzorek odeslán a kde klient nebyl.
K chybě také může dojít v čísle kódu vykazovaného výkonu. Pokud půjde o kód, který je možno v dané odbornosti vykazovat, nemusí chybu automatická kontrola v rámci našeho informačního systému odhalit. Pak by byl vykázán a pojišťovnou uhrazen jiný než poskytnutý výkon. Někdy ale jako chyba může působit to, že se zdravotní péče, byť poskytnutá při jedné návštěvě u lékaře, rozepisuje několika čísly kódů jednotlivých výkonů. Situaci samozřejmě komplikuje, že názvy výkonů často nejsou laikům moc srozumitelné.
Je ovšem také možné, že lékař skutečně vykázal zdravotní služby, které vám neposkytl. V takovém případě je opravdu žádoucí pojišťovnu informovat. V aplikaci Moje VZP stačí na daný výkon kliknout, vybrat důvod pochybnosti a podnět k prošetření on-line odeslat.
Pro pojišťovnu by ale nebylo efektivní provádět přímou a cílenou kontrolu veškerých jednotlivých podnětů a připomínek. Navíc pokud bychom tak přesto činili, byli bychom nuceni sdělovat vašemu lékaři vaše osobní údaje a konkrétní námitku, kterou proti němu podáváte. A to dělat nechceme. Při prošetřování námitek a podnětů se snažíme zajistit anonymitu klientů a podpořit jejich důvěru jak k nám, tak k jejich lékaři. Pokud je to nutné, sami klienty kontaktujeme pro případné doplnění informací.
Proto náš systém každý jednotlivý podnět zaznamená a eviduje ve vztahu ke konkrétnímu poskytovateli zdravotních služeb. Sledujeme jak strukturu podnětů, tak celkovou částku rozporovaných výkonů od všech našich klientů. To nám umožňuje vyhodnotit, na jaké zdravotnické zařízení se v rámci revizní činnosti máme případně zaměřit. Pokud pak revize opravdu prokáže chybu, je výkon odečten a částka je lékaři stržena. Tento odečet se objeví i ve výpisu klienta, nejdříve ale 3 měsíce od data zaslání podnětu.

 

Mgr. Oldřich Tichý
vedoucí tiskového oddělení a tiskový mluvčí
 

Vyhledávání

Podporují nás

test Stránky se zdravotnickou tématikou jsou podporovány Ministerstvem zdravotnictví v rámci Programu vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením


hartmann
 

kopriva

 

Florence

 

ZDN

 

Foto dne

CESTOVÁNÍ

 

Nenechte si ujít povídání o cestách po místech více či méně známých..