Svátky

Dobrý večer,
dnes je úterý 25.6.2024
svátek má Ivan
zítra Adriana

Krátce

TOP 10 druhů potravin,
které jsou zdrojem vápníku.

Citáty

ERNEST WILIAM BARNES
Každý z nás může být velkým zdrojem lásky. Nejjednodušší cesta k tomu je porozumění.

Čočka

Je potravina velice stará, pěstovala se již před 9000 lety na Předním Východě a říkalo se jí tehdy „jídlo chudých“. I v dnešní době by si čočka ( a luštěniny vůbec ) zasloužily stát se významnou složkou v naší stravě. Obsahuje nejvíc rostlinných bílkovin vůbec, z nerostných látek například vápník, fosfor, železo, zinek nebo hořčík a z vitamínů zvláště skupinu B. Ve 100 gramech čočky je 52 g sacharidů, 1,4 g tuků, 23,5 g bílkovin a 10,6 g vlákniny, energetická hodnota je poměrně vysoká – 1335 kJ. Pro svůj sytící efekt je vhodná v menším množství při redukční dietě a jako součást makrobiotického jídelníčku ( makrobiotika je stravovací návyk, nebo také filozofie hlásající spjatost fyzického a psychického stavu člověka). Dále je tato luštěnina prospěšná pro růst vlasů, nehtů a zubů a pro svůj obsah kyseliny listové také pomáhá při depresi. Četné výzkumy poslední doby ukazují, že je vhodná i jako součást jídelníčku pro muže v andropauze ( kdy dochází k poklesu testosteronu ). Čočka je nedílnou součástí bezlepkové diety a je velice ceněna pro svůj ( již zmíněný ) obsah hořčíku, který je důležitý pro tvorbu energie, při nervových funkcích a svalové relaxaci, tvorbě kostí, reguluje srdeční rytmus a krevní srážlivost. Další látky obsažené v této potravině také pomáhají při tvorbě melatoninu ( což je hormon působící proti únavě a stárnutí, chrání také proti rakovině ) a spolu v kombinaci s obilovinami, ořechy a aktivním pohybem zvyšují tvorbu tohoto hormonu během spánku. Z jiných léčivých účinků čočky stojí za zmínku její močopudnost a zvyšování vitality ledvin, prospívání krevnímu oběhu a uplatnění při léčbě hemeroidů. Čočka bohužel není vhodná pro všechny, protože způsobuje nadýmání. Mnohem zdravější z tohoto hlediska je naklíčená, protože tak se zvyšuje její stravitelnost a až několikanásobně roste obsah vitamínů a zejména enzymů. Čočka s klíčky je nejlepší při konzumaci za syrova, protože vařením se zničí účinné zdravé látky vznikající při klíčení. Klíčky této luštěniny byly podle starých záznamů v léčivých knihách předepisovány při potížích s otoky, svalových křečích, trávicích potížích i při problémech s vyrážkami a ekzémy. Dnes víme, že obsahují vitamín E, který je velice důležitý ( zvyšuje imunitu ) a jeho nedostatek způsobuje odumírání tkáně jater, poškozování srdce, záněty mozku a poruchy činnosti svalstva. Je obsažen také v mléce, másle, ořechách, slunečnicových semenech, listové zelenině a v olivách. Možná nevíte, že podle výzkumů University of Texas naklíčená čočka byla dokonce schopná zamezit růstu rakovinových buněk. Zkrátka čočka a všechny luštěniny jsou velice zdravé a kdo je může bez následků konzumovat, neměl by se jim vyhýbat.

Vyhledávání

Foto dne

CESTOVÁNÍ

 

Nenechte si ujít povídání o cestách po místech více či méně známých..