Svátky

Příjemnou noc,
dnes je neděle 14.7.2024
svátek má Karolína
zítra Jindřich

Krátce

TOP 10 druhů potravin,
které jsou zdrojem vápníku.

Citáty

ČÍNSKÉ PŘÍSLOVÍ
Láska jsou pevné kameny, po nichž přecházíš rozbouřenou řeku.

Nebezpečný syndrom vyhoření

Dlouhodobá pracovní zátěž v zaměstnání, nebo vypětí v soukromém životě může podstatným způsobem ovlivnit naše zdraví. Permanentní stres se totiž dříve nebo později odrazí jak na odolnosti organismu, tak v psychice. Obtížná koncentrace, ztráta paměti, únava, apatie a frustrace nebo depresivní stavy mohou být průvodními jevy syndromu vyhoření, stavu označující vážné ohrožení zdraví. Zpravidla jím bývají postiženi lidé s náročnou pracovní dobou, kdy denně pracují i dvanáct hodin. Vědecké studie ukazují, že mezi ohrožené profese patří zejména ty, které pracují s lidmi, mezi něž patří sociální pracovníci, lékaři, sestry a zdravotní personál, učitelé, policisté, právníci nebo podnikatelé. Syndrom vyhoření však může postihnout kohokoliv, kdo má vysoké nároky na práci i sám na sebe a touží po dokonalosti, které se mu nedaří dosáhnout, hodně se angažuje, ale i ty, kteří se cítí bezmocní cokoli změnit k lepšímu ve své práci, jimž chybí odpovídající pracovní podmínky včetně rozumného plánování konkrétních cílů. Někteří lidé jakoby měli potřebu se neustále rozdávat a obětovat, přitom se jim nedostává v dostatečné míře zpětné vazby. Zpravidla jde o citlivé osoby, které nedokážou nic odmítnout, cítí se povinné druhým pomáhat, a to i v případě, že se tím sami mohou dostat do velkých nesnází a starostí. Takový člověk se pak cítí permanentně unavený, mívá problémy se spánkem, objevují se bolesti hlavy, která jakoby se starostmi chtěla rozskočit, častým projevem bývá i žaludeční nevolnost. Začarovaný kruh, kdy se člověk v důsledku nižní výkonnosti trápí výčitkami a sebepodceňováním, jen zhoršuje i tak již vypjatý stav. Zpravidla jde o dlouhodobý proces, procházející několika fázemi počínaje obdobím, kdy se člověk snaží plnit úkoly, jak nejlépe dokáže, i když ví, že je nemůže zcela zvládnout a navíc ani jeho snaha není odpovídajícím způsobem oceněna, následuje fáze, kdy se nic nestíhá a práce, navíc postrádá systém, v další etapě se už začínají projevovat příznaky neurózy, práce se plní chaoticky a s pocitem, že se stále musí něco dělat. Nakonec je ale všechno jedno, člověk má dojem, že se nemusí vůbec nic a zbytky někdejšího zájmu a elánu vytěsňuje zklamání, únava a vyčerpání. Je proto nutné změnit nevhodné pracovní návyky a životní rytmus. Není třeba, abyste doma nebo v zaměstnání museli vše sami vyřešit a sami udělat. Dopřejte si dostatek času na odpočinek a své koníčky, na setkání s přáteli, nebo na aktivní relax. Pokud rádi sportujete, sami víte, jakou úlevu přináší přiměřená zátěž do zapocení, neboť právě pot odplavuje toxiny. Můžete se takto osvěžit i v sauně. O pracovní úkoly se podělte s kolegy a snažte se zajistit si vyhovující pracovní podmínky a prostředí. V některých případech je však vhodné vyhledat odbornou pomoc, což právě lidem se syndromem činí potíže, neboť jsou zvyklí sami pomáhat, a pomoc pro sebe přijímají neradi. To se však dá vždycky změnit!

Vyhledávání

Foto dne

CESTOVÁNÍ

 

Nenechte si ujít povídání o cestách po místech více či méně známých..